Kalevan Kierroksen luistelu 30 km 19.2.2022

KUOPIOSSA MATKUSTAJASATAMA FINLAND ICE MARATHON LUISTELURADALLA

Luistelu 2022

Nykyiset rajoitukset ovat voimassa 20.1.2022 asti. Uusia rajoituksia on odotettavissa tammikuun lopussa. Teemme päätöksen tapahtuman järjestämisestä ja sen järjestämistavasta heti kun saamme tiedon uusista rajoituksista. Päätökset tapahtumarajoituksista tekee Itä-Suomen aluehallintovirasto.

Yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten kieltäminen 20.1.2022 asti
Itä-Suomen aluehallintovirasto on kieltänyt Itä-Suomen aluehallintoviraston toimialueen kuntien alueilla kaikki sisä- ja ulkotiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset. Määräys ei koske enintään 50 hengen tilaisuuksia, joissa kaikille osallistujille on määritelty oma istumapaikka. Määritelty istumapaikka tarkoittaa nimikoitua tai numeroitua istumapaikkaa.

Aika:      19.2.2022 klo 9.00
Paikka:  Matkustajasatama Kuopio Makasiinikatu 1 (varapaikkana Lippumäen tekojäärata Rauhalahdentie 66 Kuopio)
Matka:   n. 30 km luonnonjäällä (varamatka 75 kierrosta 400m tekojääradalla)
Rata:
      Finland Ice Marathon luonnonjäärata (varapaikkana Lippumäen tekojäärata)

Järjestäjällä on oikeus muuttaa paikkaa, aikatauluja ja matkoja sääolosuhteiden ja radan lopullisen pituuden mukaisesti.

Ilmoittautuminen 2022

Osanottomaksu 

Osallistumismaksu Kalevan Kiertäjät 40 €. Ulkopuoliset kilpailijat 46 € Osallistumismaksuun sisältyy ajanotto, mehu, keittoruokailu (tai vastaava) ja olosuhteet huomioiden suihku- ja saunamahdollisuus (selviää lähempänä tapahtumaa). Ennakkoilmoittautuminen mahdollista 12.2.2022 klo 23.59 asti.
Jälki-ilmoittautuminen Suomisportissa 56 € 17.2.2022 klo 23.59 asti. Jälki-ilmoittautuminen kilpailupaikalla 70 €, maksu käteisellä tai kortilla.
Sairastapauksissa ilmoittautuneille palautetaan 50% osalajin osallistumismaksusta, mikäli hän joutuu perumaan osallistumisensa ja toimittaa lääkärintodistuksen poissaolon syystä Kalevan Kierrokselle.

Kilpailuinfoa

Tapahtumapaikan osoite: Kuopion matkustajasatama, Minna Canthin katu 1
Muista ennakoida ja varaa tarpeeksi aikaa. Tule paikalle ajoissa.

Pysäköinti

Kisajärjestäjä suosittelee pysäköintiä Kuopion Toriparkkiin (torin alle), joka on vain 5 min kävelymatkan päässä
matkustajasatamasta. Kuopion Toriparkki on maksullinen parkkipaikka. Kisajärjestäjä ei ole varannut
parkkipaikkakiintiötä kisa-alueen läheltä.

Kisakanslia:

Hotelli Scandic (Satamakatu 1, Kuopio)
Kisakanslia sijaitsee n. 600 metriä tapahtuma-alueesta.

Kisakanslia auki:
Perjantaina 18.2. klo XX-XX
Lauantaina 19.2. klo XX alkaen

Varusteiden vaihto

Jäällä on kylmä pukeutumisteltta

Varusteiden säilytys

Pukeutumistelttaan voi jättää tavaroita. Kisajärjestäjä ei ole vastuussa pukeutumistelttaan jätetyistä tavaroista.

Vessat

Pukeutumisteltan takana on vessoja. Vessoja on myös hotelli Scandicissa.

Lämmittely ja lähdön odottaminen

Tapahtuma-alueella on myös kahvilalaiva Queen-R, jonne voi mennä odottamaan omaa lähtöään.
Lämmittelyalue osoitetaan lähempänä tapahtumaa

Kilpailun kulku

Kilpailu suoritetaan luonnonjääluisteluna väliaikalähdöin yksilösuorituksena kolme (3) eritasoista kilpailijaa minuutin välein
Ensimmäinen lähtö klo 9 lähtö. Lähtölistat julkaistaan 15.2.2020
Kilpailuradan lopullinen pituus (joko 28, 30 tai 32 km) varmistuu jääolojen mukaan.

Kierroslaskija ei ole pakollinen. Järjestäjiltä voi varata henkilökohtaisen avustajan Suomisportissa ilmoittautumisen yhteydessä. Avustaja maksaa 20 euroa. Jos ilmoittaudut mukaan 12. – 17.2. välisenä aikana, avustaja maksaa 30e. Avustajaa ei voi ostaa paikan päällä. Harkitse avustajan tarvetta jo ilmoittautuessasi.

Kuuluttaja kertoo kierroksia ja alueella on 5 hlö joilta voi kysyä mones kierros on menossa tai tuleeko maaliin.

Kierrosnäyttö

Ennen maalia radan vieressä on 6m2 näyttö, jossa näkyy kilpailijan numeron, kierros ja aika. Muista siis oma numerosi!

Ratahuolto

Rataa huolletaan kisan aikana, johon on varattu oma aikansa.

Luistinhuolto – SKATING SERVICE KUOPIO

Sijainti: Kuopion matkustajasataman parkkipaikalla Minna Canthin kadun vieressä, melkein pukeutumisteltan takana.
Luistinhuolto on auki torstaina ja perjantaina klo XX-XX, mutta palvelee myös aukioloaikojen ulkopuolella. Muista
viedä luistimet ajoissa huoltoon!

Kisaruokailu

Ruokailu on ruokakassina, jonka saa mukaan.

Muistomitali

Ruokakassin mukana saa myös muistomitalin.

Suihku ja sauna

Suihku/sauna ovat joko oma majoitusvaihtoehto ja/tai Kuopion uimahallissa, kuntolaaksossa. Autolla kesto 8min

tai kävellen n. 30min

Palkintojenjako klo XX

Hotelli Scandicin alakerran aulassa, alakerrassa

Ajanottochip

– kiinnittäminen ja palauttaminen
Nilkkaremmillä varustettu ajanottochip kiinnitetään nilkkaan. Kilpailunumeroita ei tarvitse palauttaa, mutta
nilkkaremmi-chip pitää palauttaa heti maalissa tai pukeutumisteltassa lähellä olevaan laatikkoon.
Palauttamattomasta ajanottochipistä peritään 50 € sakko.

Kauppa / K-Market Satama palvelee!
Minna Canthin kadulla palvelee K-Market Satama, josta voi kätevästi kaikenlaista!

Varakilpailu Lippumäen tekojääradalla

Varakilpailun Kierrosten laskenta

Rataluistelussa osallistujalla tulee olla oma kierroslaskija. Järjestäjiltä voi varata kierroslaskija Suomisportissa ilmoittautumisen yhteydessä. Kierroslaskija maksaa 20 euroa. Jos ilmoittaudut mukaan 12 – 17.2. välisenä aikana, kierroslaskija maksaa 30e. Kierroslaskijoita ei voi ostaa paikan päällä. Harkitse kierroslaskijan tarvetta jo ilmoittautuessasi.

Varakilpailun eräjako ja eräjaon perusteet 2022

Lähtölistat julkaistaan  14.2.2022 kalevankierros.fi/lajit/luistelu/ ja finlandicemarathon.com nettisivuilla. Eräjaon ensisijaisena perusteena ovat vuosien 2019 ja 2020 ja 2021  KK:n luistelun tulokset. Rataluistelussa 99 parasta luistelijaa jaetaan kahteen yhtä suureen erään. Lisäksi näyttökilpailun tuloksella on mahdollisuus päästä nopeaan erään. Tarkemmat tiedot näyttökilpailusta löytyvät Luisteluliiton kalenterista https://www.luisteluliitto.fi/kalenteri/. Aikarajat näyttökilpailusta ovat 10 km/20.30 /20 km/42.00 tai 30 km/1.04.00. Luistelijan tulee itse huolehtia näyttökilpailussa saavuttamansa tulos Electrofit Kalevan Kierroksen luisteluvastaavalle. Muut luistelijat jaetaan tasaisesti n. 40 kilpalijan eriin. Erän muutostoiveet tehdään verkkolomakkeella tai olemalla yhteydessä luisteluvastaavaan Osmo Perkamoon 14.2-16.2.2020 välisenä aikana.

Varakilpailun erät ja alkamisajat

erä 1. klo 8.00            erä 2. klo 10.30         erä 3. klo 12.30         erä 4. klo 14.30         erä 5. klo 16.45         erä 6. klo 19.00

Yleistä, kilpailuohjeita

Kalevan Kierroksen luistelussa on käytössä kirimaalit 10 ja 20 km kohdalla, joista jaetaan hyvityssekunteja 30-20-10s kolmelle ensimmäiselle. Kirikierros ilmoitetaan kellolla. Kirimaaleista ei kisata nautiskelijoiden erässä, erä 6. klo 19. Erävoittajat palkitaan välittömästi maaliintulon jälkeen.

Kilpailussa noudatetaan Suomen Luisteluliiton sääntöjä maraton- ja järviluistelun kohdalta. Rataluistelussa ohitukset tapahtuvat sääntöjen mukaan ulkokautta. Järjestäjät suosittelevat pitkäteräisten luistimien käyttöä. Kypärän käyttö on pakollista.

Mahdolliset protestit tulee jättää 30 min kuluessa luistelun maaliintulosta. Kilpailun jury käsittelee protestit. Protestimaksu on 50 euroa ja se palautetaan, jos protesti hyväksytään.

Yhteystiedot:
Osmo Perkamo, Kalevan Kierros ry:n luisteluvastaava
osmo.perkamo@ymail.com
0400 636 980
Esa Pietikäinen, Pohjois-Savon Liikunta ry, tapahtumapäällikkö
esa.pietikainen@pohjois-savonliikunta.fi
044 491 8062

Luistelun  järjestäminen epävarmaa

Yli 50 hlö tapahtumat on kielletty Itä-Suomen aluehallintoviraston toimialueella 14.2.2022 saakka. Itä-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt päätöksen (14.1.2022) yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten rajoittamisesta. Rajatuissa ulkotiloissa voi järjestää enintään 50 henkilön ja sisätiloissa enintään 20 henkilön tilaisuuksia. Rajoitukset koskevat koko Itä-Suomen aluehallintoviraston toimialuetta.
Tämän vuoksi luistelun järjestäminen on vielä hyvin epävarmaa. Lopullinen päätös luistelun järjestämisestä/siirtämisestä/peruuttamisesta tehdään tammikuun aikana.

Millä luistimilla KK:n 30km luisteluun Kuopioon?

Alkuvuoden kovien pakkasten ansioista monessa paikassa on päästy tekemään luisteluratoja jo joulukuun aikana ihan eteläistä Suomea myöden. Lumentulon jälkeen auratut radat ovat olleet etelässä kovassa käytössä, mutta pohjoisessa lunta on ollut monessa paikassa liikaa jäällä, jotta isommilla koneilla olisi päästy rataa auraamaan. Verrattuna tekojäärata paikkakuntiin, löytyy luonnonjääratoja tällä hetkellä huomattavasti enemmän.

Tämän päivän testi suoritettiin Hämeessä lammilla, jonka mitat olivat 300*100m. Jokaisella luistinvaihtoehdolla luisteltiin kolme kierrosta lampea ympäri, jolloin matkaksi tuli 2km. Matkan mittaukseen käytettiin sykemittarin gps-ominaisuutta. Sen tarkkuus vaihtelee hieman jyrkissä käännöksissä, mutta antaa tarpeeksi tarkan matkan, jotta erot eri luistimien välillä saadaan selville.

Jäällä oli paikoin muutama milli vettä. Lämpöä oli neljä astetta ja vettä tuli taivaalta melkein koko ajan hieman. Tuulta oli 5 m/s, mutta lampi oli sen verran suojassa, että tuuli ei haitannut kovin paljoa. Tuuli pyöri lammella jonkin verran. Jään pinta oli todella liukas suurimmalta osin, mutta lammen toisessa päässä oli hieman yöllä riitteeseen mennyttä osuutta.

Luistelu tapahtui aina samaan suuntaan ympäri lampea. Jotta tulos olisi mahdollisimman oikea, luistelu tapahtui suurin piirtein oikeassa luisteluasennossa. Syke yritettiin pitää mahdollisimman tasaisena koko ajan. Lammen molemmissa päissä olisi kovassa vauhdissa voinut sirklata, mutta testissä vain toisessa päässä käytettiin kaarteessa sirklausta ja muuten mutkat luisteltiin suoraluisteluna.

Testissä mukana olleet luistimet.

Trekker kenkämalli

Ensimmäisenä vuorossa oli Trekker merkkinen retkiluistin, jonka saa kiinnitettyä suoraan kenkiin. Käytössä ei ollut nyt kunnollisia vaelluskenkiä, jotka olisivat antaneet kunnollista tukea nilkalle, vaan luistelu tapahtui matalanilkkaisella retkeilylenkkarilla.

Luistimen terän pituus on 38 cm ja paksuus on 1,1 mm.

Luistelu sujui yllättävän hyvin tällaisellakin luistimella. Tosin luistelupotkun loppuvaiheessa terä ikään kuin rouhaisee jäähän. Tällaisesta luistimesta on myös olemassa sellainen malli, jossa kantapää nousee ylös. Kahden kilometrin luistelu meni vielä kohtuullisen kevyesti, mutta vajaan kuuden minuutin aikana säären etuosa rupesi hieman väsymään. Jos aikoisi luistella näillä 30 km, niin pitäisi harjoitella muutamia pitempiä lenkkejä.

2 km matkaan aikaa kului 5.45.

Viking

Toisena luistimena matkaa lähti perinteinen kiinteäteräinen pikaluistin.

Terän pituus 42,5 cm ja paksuus 1,1 mm.

Testaaja ei ole tällaisilla luistimilla juurikaan luistellut. Koska kiinteäteräisellä luistimella luistelu on jäänyt todella vähiin, niin tekniikka ei ollut oikein hallussa. Siitä huolimatta luistimet kulkivat huomattavasti rivakammin kuin testin ensimmäiset luistimet.

2 km matkaan kului aikaa 5.23.

Hokkarit

Kolmantena luistimena oli perinteiset jääkiekkoluistimet. Testaaja on aikoinaan käyttänyt tällaisia luistimia paljonkin, mutta viime vuosina näiden käyttö on jäänyt aika vähälle.

Terän pituus 25 cm ja paksuus 2,9 mm.

Luistimia ei ole teroitettu pariin vuoteen, joten hieman ensimmäisillä potkuilla oli havaittavissa hieman tylsyyttä. Kahden kilometrin luistelussa jalka ei väsynyt ollenkaan. Koska liuku on selkeästi lyhyempi kuin pitkäteräisillä, niin luistelutekniikka poikkeaa hieman muista luistimista. Matala luisteluasento hokkaireilla tuntuu oudolta, mutta ainakin 2 km siinä pystyi hyvin pysymään. Syke meinasi nousta väkisin korkeammalle kuin aikaisemmilla luistimilla.

2 km matkaan aikaa kului 6.04.

Raps Lion

Seuraavana vuorosossa oli klap-pikaluistimet. Näillä luistimilla testaaja oli luistellut kolme edellistä Kalevan Kierroksen luistelua, joten luistelutuntuma oli selkeästi parempi kuin millään aikaisemmin testatuilla luistimilla.

Terän pituus 39,5 cm ja paksuus 1,2 mm.

Hokkareiden jälkeen tuntui todella vauhdikkaalta lähteä luistelemaan kunnon pikaluistimilla. Joutui oikein ponnistamaan, jotta sykkeen saisi samalle tasolle kuin oli tarkoitus. Tässä luistimessa oli selkeästi tylpin terän kärki. Tällaisissa olosuhteissa sillä ei ole merkitystä.

2 km matkaan aikaa kului 5.05.

Trekker retkiluistin

Viidentenä oli vuorossa Trekker retkiluistin, jossa oli pilot-side. Joten matkaan lähdettiin hiihtoluistelumonon kanssa.

Terän pituus 44 cm ja paksuus 1,1 mm.

Kuvassa toiseksi alin luistin on Trekker-retkiluistin.

Luistimia ei ollut ikinä teroitettu ja sen  kyllä huomasi. Varsinkin potkun loppuosassa oli hieman lipsumista. Se saattoi vaikuttaa vauhtiin jonkin verran.

2 km matkaan aikaa kului 5.49.

Jääkiito II

Kuudentena vuorossa olleilla Jääkiito II luistimilla on luisteltu ensimmäisen kerran Rantasalmella vuonna 2006. Rantasalmen jälkeen niillä on kierretty Seinäjoella, Oulunkylässä sekä Tuusulan järvellä, joten testaajalle ne tuntuvat kaikkein kotoisimmalta luistinvaihtoehdolta. Terät on teroitettu vain kolme tai neljä kertaa oston jälkeen, joten kohtuu hyvälaatuisesta terämateriallista on kysymys.

Terän pituus 39 cm ja paksuus 1,5 mm.

Luistelu näillä terillä oli helppo, johtuen monen vuoden kokemuksesta. Yllättäen vauhti ei kuitenkaan ollut ihan yhtä nopeata kuin klaps-luistimilla. Side ja mono alkavat olla sen verran vanhoja, että luistin ei enää irronnut luistelupotkun lopussa kovin helposti monon kantapäästä.

2 km matkaan aikaa kului 5.14.

Wiberboard

Viimeisenä testattavana luistimena oli klaps-mekanismilla varustettu Wiberboard-retkiluistin. Sidesysteemi on erilainen kuin muissa retkiluistimissa. Erilaisen siteen vuoksi luistin oli lähimpänä oikeaa klaps-pikaluistinta.

Terän pituus 40 cm ja paksuus 1,3 mm.

Retkiluistimien jälkeen Wiberboard-luistin tuntuu aluksi hieman huteralta. Aavistuksen korkeammalla oleva jalkapohja täytyy pitää nilkalla suorassa, jotta luistin kulkisi kunnolla. Mutta vajaan kierroksen kuluttua luistelu tuntuu sujuvan jo paljon paremmin. Potku on hieman pitempi kuin Jääkiito luistimilla.

2 km matkaan aikaa kului 5.13.

Näiden luistimien lisäksi oli mukana yhdet NNN-siteeseen sopivat luistimet, mutta ne olivat sen verran tylsät, että niiden todellinen suorituskyky jäi vielä arvoitukseksi.

Testaajan suositukset

Millä luistimilla sitten kannattaisi lähteä liikkeelle Kuopiossa? Se riippuu ihan siitä, kuinka paljon on ehtinyt luistelemaan ennen helmikuun puolta väliä. Jos luistelua ei ole paljoa tai ei lainkaan, niin silloin kannattaa ehdottomasti lähteä hiihtomonolla ja retkiluistimilla. Tällä yhdistelmällä selvittää lähes tulkoon kaikki olosuhteet. Jos taas on käynyt useampaan kertaan tekojäällä pikaluistimilla, niin silloin hyvissä olosuhteissa kannattaa käyttää myös samoja luistimia. Mutta jos rata alkaa pehmenemään auringon tai vesisateiden vuoksi, niin silloin kannattaa pikaluistimien käyttäjänkin harkita retkiluistimia ensisijaiseksi vaihtoehdoksi. Jos taas luistelun aikaan on kovia pakkasia, niin radalle tulee varmasti railoja, joiden ylittäminen loivalla terän kärjellä on huomattavasti helpompaa kuin tylpällä.  Yleensä retkiluistimien kärki on sellainen, että se ylittää railot paremmin kuin pikaluistimen kärki. Ja mitä pehmeämpi rata on, niin sitä paremmin leveäteräinen luistin toimii. Jo pari millin kymmenyksen lisäystä terän paksuuteen auttaa luistelijaa liukumaan jään pinnalla paremmin. Mitä pahemmat olosuhteet, sitä paremmin retkiluistin toimii pikaluistimeen verrattuna.

Tämän vuoden luisteluun tai ensimmäiseen osakilpailuun pääsee ilmaiseksi, kun houkuttelee Kalevan Kierrokselle mukaan kaksi uutta kiertäjää. Mikäli onnistut houkuttelussa, niin lähetä uusien kiertäjien nimet hallituksen sihteerille (ari.ilolaätsuomi24.fi) ja saat paluupostissa ilmaiskoodin osakilpailua varten.

Tehdään yhdessä Kalevan Kierroksesta entistäkin isompi ja liikuttavampi!