Kalevan Kierroksen luistelu 30 km 18.12.2021

Virtuaaliluistelukisa 13.2-28.2.2021

Tämän vuoden luistelu siirrettiin helmikuulta joulukuulle ja hiihto peruttiin kokonaan. Näinollen Kalevan Kierros alkaa hyvin poikkeuksellisesti juoksulla toukokuussa. Jotta kiertäjät eivät joutuisi odottamaan seuraavaa kisaa kolmea kuukautta, päätettiin järjestää virtuaalikisat sekä luisteluun että hiihtoon. Virtuaalikisat eivät kartuta taulukkopisteitä eikä suorituspisteitä tämän vuoden Kalevan Kierrokselle. Kisat ovat avoimia eli sellaisetkin, jotka eivät osallistu Kierrokselle voivat ottaa osaa kisoihin. Kisa on ilmainen kaikille. Kaikki kisaan osallistuneet osallistuvat Kalevan Kierros ulkoiluasun arvontaan.


Joulukuun luistelun ilmoittautuminen

Osanottomaksu 

Osallistumismaksu Kalevan Kiertäjät 39 €. Ulkopuoliset kilpailijat 45 € Osallistumismaksuun sisältyy ajanotto, mehu, keittoruokailu (tai vastaava) ja olosuhteet huomioiden suihku- ja saunamahdollisuus (selviää lähempänä tapahtumaa)
Jälki-ilmoittautuminen Suomisportissa 56 € xx.xx.xxx asti. Jälki-ilmoittautuminen kilpailupaikalla 70 €, maksu käteisellä tai kortilla.
Kilpailun peruuntuessa osallistumismaksu siirretään seuraavaan Kalevan Kierroksen osakilpailuun.

Kilpailuinfoa




Kilpailussa saa luistella pika- tai retkiluistimilla. Myös hokkareiden käyttö on sallittu. Rikkoutuneen luistimen saa vaihtaa tai anoa kilpailun järjestäjältä siirtoa toiseen erään, mikäli luistellaan varakilpailussa tekojäällä.

Varakilpailu Lippumäen tekojääradalla

Varakilpailun Kierrosten laskenta

Rataluistelussa osallistujalla tulee olla oma kierroslaskija. Järjestäjiltä voi varata kierroslaskija Suomisportissa ilmoittautumisen yhteydessä.
Kierroslaskija maksaa 20 euroa. Ilmoittautumisen xx.xx. jälkeen varattu kierroslaskija 30 euroa, mutta silloin ei voida enää taata kaikille
kierroslaskijaa järjestäjän puolesta. Harkitse kierroslaskijan tarvetta jo ilmoittautuessasi.

Varakilpailun eräjako ja eräjaon perusteet 2021.

Lähtölistat julkaistaan maanantaina xx.xx.xxxx kalevankierros.fi/lajit/luistelu/ ja finlandicemarathon.com nettisivuilla. Eräjaon ensisijaisena perusteena ovat vuosien 2019 ja 2020 KK:n luistelun tulokset. Rataluistelussa 99 parasta luistelijaa jaetaan kahteen yhtä suureen erään. Lisäksi näyttökilpailun tuloksella on mahdollisuus päästä 2. ja 3. erään. Tarkemmat tiedot näyttökilpailusta julkaistaan syksyllä. Aikarajat näyttökilpailusta ovat 10 km/19.30, 20 km/40.00 tai 30 km/1.02.00. Luistelijan tulee itse
huolehtia näyttökilpailussa saavuttamansa tulos Electrofit Kalevan Kierroksen luisteluvastaavalle. Muut luistelijat jaetaan tasaisesti eriin 1 ja 4-6. Erä 6 on nk. nautiskelijoiden erä. Erän muutostoiveet tehdään verkkolomakkeella tai olemalla yhteydessä luisteluvastaavaan Osmo Perkamoon xx.xx-xx.xx välisenä aikana.
Varakilpailun erät ja alkamisajat
erä 1. klo 8.00 erä 2. klo 10.30 erä 3. klo 12.30 erä 4. klo 14.30 erä 5. klo 16.45 erä 6. klo 19.00

Yleistä, kilpailuohjeita rataluisteluun

Electrofit Kalevan Kierroksen rataluistelussa on käytössä kirimaalit 10 ja 20 km kohdalla, joista jaetaan hyvityssekunteja 30-20-10s kolmelle ensimmäiselle. Kirikierros ilmoitetaan kellolla. Kirimaaleista ei kisata nautiskelijoiden erässä, erä 6. klo 19. Erävoittajat palkitaan välittömästi maaliintulon jälkeen.

Maksunpalautuksen ja kilpailun peruuntuminen

Kilpailun peruuntuessa osallistumismaksu siirretään seuraavaan Kalevan Kierroksen osakilpailuun.

Kilpailussa noudatetaan Suomen Luisteluliiton sääntöjä maraton- ja järviluistelun kohdalta.  Järjestäjät suosittelevat pitkäteräisten luistimien käyttöä. Kypärän käyttö on pakollista.
Mahdolliset protestit tulee jättää 30 min kuluessa luistelun maaliintulosta. Kilpailun jury käsittelee protestit. Protestimaksu on 50 euroa ja se palautetaan, jos protesti hyväksytään.

Tunnelmia viime vuoden Finland Ice Marathonilta.

Harjoittelupaikkoja Kalevan Kierroksen luisteluun

Viime vuonna osalle Kalevan Kierroksen luisteluun osallistuneille luonnonjäällä luistelu on epämielyttävä kokemus, kun jään laatu ei vastannut tekojääluistelun olosuhteita. Edellisen talven aikana luonnonjäällä harjoittelu oli Etelä-Suomessa melko hankalaa, kun jään kestävyydestä ei ollut takeita kovinkaan monessa paikassa. Tänä vuonna talvi näyttäsi olevan huomattavasti parempi järven jäällä luisteluun. Tähän artikkelin on kerätty joitain Suomessa olevia retkiluistelupaikkoja. Artikkelia päivitetään uusien paikkojen avauduttua.

Vaikka tämän vuoden luistelu onkin siirretty loppuvuoteen ja tekojäälle, niin ensi vuonna on jälleen vuorossa luonnonjääluistelu. Nyt kun jääratoja on ympäri Suomea, niin kannattaa käydä luistelemassa luonnonjäällä.

Suurin osa reiteistä on maksuttomia kuntien, yhdistysten tai seurojen ylläpitämiä reittejä. Mutta osa reiteistä on yksityisten suurella työllä kunnostamia reittejä, joten niiden käytöstä peritään pientä maksua, jotta reittiä voitaisiin kunnostaa luistelijoille mahdollisimman hyvään kuntoon. Vähänlumisilla paikoilla pääsee luistemaan ilman auraustakin, mutta turvallisuuden vuoksi kannattaa käyttää merkittyjä luisteluratoja.

Read more

Tänä vuonna on on jälleen mukana paljon uusia kiertäjiä. Heiltä ja monelta aikaisemmaltakin kiertäjältä on tullut useita kysymyksiä liittyen luisteluun. Nyt on perustettu WhatsApp-ryhmä, jossa voi kysyä kaikkea Kalevan Kierroksen lajeihin liittyviä asioita. Ryhmään pääsee mukaan kuka vaan, joka on kiinnostunut Kalevan Kierroksesta, sen osalajeista tai lajien käytännön järjestelyistä. Näin aluksi kysymykset liittyvät varmaan enimmäkseen luisteluun, mutta myöhemmin keskustelua tulee muistakin lajeista. Ryhmässä on ainakin muutamia kokeneita kiertäjiä, jotka pyrkivät vastaamaan esitettyihin kysymyksiin.

Sorsapuiston tekojää avattu myös pikaluisteluun

Kuva Aamulehti

Tampere sai vihdoinkin, noin 30 vuoden odottelun jälkeen
ison (333 m) tekojään. Paikka on Sorsapuisto ja 11.1. alkaen
pikaluistelijoille on varattu vuorot seuraavasti:
ma ja ke 19.30 – 21.30 sekä la 8.00 – 10.00.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että luistelijat katsovat tarkasti
pysäköintirajoitukset. Alueella on paljon asukaspysäköintiin varattuja
alueita ja vapaaseen pysäköintiin on aika huonosti paikkoja.