Aika-ajon perussäännöt

Kalevan Kierroksen pyöräily suoritetaan henkilökohtaisena aika-ajona. Tänä vuonna matka on 65 km. Voittaja polkee matkan noin puolessa toista tunnissa ja hitaimmilla menee yli kolme tuntia. Kärkipään ajajat lähtevät matkaan ajatuksella, että reitti pitäisi kiertää mahdollisimman nopeasti. Hitaammin kiiruhtavat ovat taas liikkeellä sillä mielellä, että saadaan pyöräilystä suorituspiste ja mahdollisesti jopa taulukkopisteitäkin. Jotta kaikki pääsevät maaliin, niin pyörän pitäisi olla kunnossa. Muutamia siihen liittyviä asioita on kerrottu Kaipaako pyörä huoltoa artikkelissa.

Muutamia perusasioita aika-ajosta on hyvä muistaa ennen pyöräilyä. Henkilökohtainen aika-ajo tarkoittaa sitä, että ketään ei saa peesata matkan aikana. Edellä ajavaan pyöräilijään pitää olla etäisyyttä 25 metriä. Tätä valvotaan sekä tuomariautosta että huoltoautoista. Vain nautiskelijoiden lähdössä on sallittua ajaa ryhmässä. Osa reitistä on huonokuntoista asvalttia, joten ihan toisen perässä ajaminen on jopa vaarallista, kun ei näe tiessä olevia kuoppia.

Kilpailijoiden henkilökohtaiset huoltoautot eivät ole sallittuja. Reitillä on yksi huoltopiste. Sen lisäksi järjestäjien huoltoauto kiertää reitillä ongelmatilanteiden varalta. Rengasrikkojen varalta jokaisen kannattaa ottaa mukaan joko vararengas tai paikkausvälineet. Jos renkaan vaihto ei ole tuttua puuhaa, niin kannattaa katsoa tämä video: renkaan vaihto .Toki renkaiden puhkeaminen on erittäin epätodennäköistä, mikäli rengas on ollut kunnossa ennen kisaa.

Pyöräilyssä ilmanvastus on yksi tärkeimmistä tekijöistä vauhdin osalta. Mitä pienempi on pyöräilijän pinta-ala edestäpäin katsottuna, niin sitä nopeampaa pyörä kulkee. Sen vuoksi pyöräilyyn on kehitetty aika-ajopyöriä, joissa normaalin tangon sijasta on aerotanko, jossa kyynärpäiden varassa lähes maataan ohjaustangon päällä. Sellaisen tangon voi myös asentaa normaaliin maantiepyörään.

Ja mitä pidempään pystyy olemaan matalassa asennossa, niin sitä parempi loppuaika on. Mutta takapuoli ja alaselkä saattavat olla sitä mieltä, että välillä kannattaa nousta ajamaan ”putkelta”. Jyrkemmissä kohdissa tämä onnistuu vauhdin siitä kovin paljoa kärsimättä. Alamäissä ja tasaisissa kohdissa kannattaa pysyä aika-ajoasennossa. Mikäli pyörässä ei ole aero-tankoa, niin sitten kannattaa yrittää pitää kiinni kippurasarvisen tangon alaosasta, jotta ajoasento olisi mahdollisimman matala.

Koska reitin pituus on 65km, niin matkan aikana pitää juoda useammin. Jossain pyörissä on pyörään integroitu juomasäiliöt. Sen lisäksi on olemassa aika-ajotangon väliin sijoitettavia säiliöitä, joista on mahdollista juoda asentoa muuttamatta. Jos juomapullot ovat muualla pyörässä, niin juodessa joutuu hieman muuttamaan ajoasentoa. Juominen kannattaa ajoittaa sellaisiin paikkoihin, joissa vauhti on mahdollisimman pieni eli ylämäkiin. Vaikka alamäissä juominen tuntuisi luontevalta, niin paras aika saadaan alamäen mahdollisimman virtaviivaisella ajoasennolla.

Vaatetus kannattaa pitää mahdollisimman ihon myötäisenä. Mitä vähemmän tuuli ja ilmavirta vaatteita lepattaa sen parempi. Mikäli lämpötila sallii, niin takkia ei kannata päälle pistää. Mutta mikäli ei tarkoituksena ole ihan kärjessä taistella, niin silloin vaatetusta voi olla enemmänkin.

Ja liikkeelle kannattaa lähteä hieman tunnustellen. Reitillä on alussa aika rankka ylämäki. Siinä ei kannata vielä ihan kaikkia pistää peliin. Mitä paremmin loppua kohden jaksaa pyörittää sen parempi. Eli maltilla liikkeelle.

Mitenkä pisteitä tulee tänä vuonna pyöräilystä? Jos oletetaan, että voittaja ajaa reitin aikaan 1:30:00, niin silloin pisteitä tulee seuraavasti eri ajoilla:

Aika Nopeus Pisteet
1:30 43,3 1000,0
1:35 39,0 934,3
1:40 37,1 871,9
1:50 35,5 756,0
1:55 33,9 701,9
2:00 32,5 650,2
2:15 28,9 506,9
2:30 26,0 378,8
2:45 23,6 262,9
3:00 21,7 157,1
3:15 20,0 59,8