Viime hetken vinkkejä
Kosteaa keliä luvassa pyöräilyyn
Sääennusteet lupaavat sunnuntaiaamuksi melko todennäköistä sadetta. Ei välttämättä yhtäjaksoista, mutta ainakin kuuroja tulee. Kukaan ei taida selvitä matkasta kuivana; lähti sitten alussa tai lopussa lähtöjärjestystä. Kastuminen kannattaa ottaa huomioon omaa pukeutumista miettiessä. Sellaiset, jotka tarkenevat ja jaksavat polkea koko matkan kovaa, voivat käyttää samaa ajoasua kuin kuivassakin kelissä. Mutta mikäli on palelevainen, niin kannattaa pistää hieman pitempää housua ja paitaa päälle, jotta ei liikaa tarvitse kylmää pelätä. Sormet ja varpaat ovat yleisimmin palelevat osat. Sadesuojat pyöräilykenkiin pitävät varpaat ainakin vähän aikaa kuivina. Sadeasuakin voi hitaammissa vauhdeissa käyttää, mutta jos haaveilee hyvästä loppuajasta, niin asun pitäisi olla todella ihon myötäinen.
Nyt on vielä aikaa tehdä viimeiset tarkistukset myös muihin varusteisiin. Matkalla on kaksi huoltopistettä. Mutta jos aiot pyöräillä omilla eväillä koko pyöräilyn, niin viileässä ja kosteassa kelissä juomasekoitus kannattaa tehdä hieman vahvemmaksi, jotta energia ei lopu ennen viimeisiä nousuja.
Tänään kannattaa vielä pumpata renkaisiin sen verran painetta kuin kisassakin on ja katsoa, onko huomenna suurin piirtein saman verran jäljellä paineita. Mikäli paineet laskevat tuntuvasti yön aikana, niin sitten kannattaa huomenna ryhtyä paikkaushommin tai renkaan vaihtoon. Ja mikäli otat mukaan kisaan vararenkaan, niin muistathan tarkistaa, että venttiilin pituus on vanteen korkeutta pidempi. Samalla voisi tarkistaa paikkarasian sisällön. Sieltä saisi löytyä pieni paikkoja ja liimaputkilo, joka ei ole kuivunut edellisenä talvena. Ja renkaat kannattaa katsoa hieman tarkemmin ja poistaa sieltä teräviä kiviä, jos sellaisia on renkaan pintaan tarttunut. Myös renkaan sivut kannattaa käydä läpi, ettei sisärengas paista mistään kohdasta ulkorenkaan alta. Vielä kerkiää huomenna kauppaan ostamaan uuden ulkorenkaan tarvittaessa.
Kannattaa myös kokeilla vaihteiden toimivuus, jos pyörällä ei ole ajettu sitten viime vuoden Kalevan Kierroksen pyöräilyn. Eikä tekisi pahaa tarkastaa kaikkien ruuvien kireys, jotta sunnuntaina matkan teko ei tyssäisi teknisiin ongelmiin.
Reitillä on muutamia kuoppia, joita ei välttämättä saada korjattua ennen pyöräilyä. Ne on kuitenkin merkitty, joten tarkkaavaisuutta eteenpäin katsoessa. Tässä tilanteessa korostuu myös peesausrajan merkitys. Kilpailijoiden välissä pitää olla 25m. Peesausrajaa valvotaan reitillä. Mikäli ajaa ihan toisen kilpailijan perässä, ei ehdi reakoimaan mahdollisiin kuoppamerkintöihin.
Pyöräilyn sivulla on hieman päivitetty reittiopastusta. Käy lukemassa se, jotta saat keskittyä kisan aikana pelkkään pyöräilyyn. Reitillä on tarpeeksi opasteita.
Kostean kelin vuoksi kannattaa olla hieman varovainen kaistamaalauksien kohdalla. Valkoinen maalipinta on todella liukas ja kaistamaalauksien päällä ei kannata kauheasti tehdä jyrkkiä ohjausliikkeitä eikä jarrutuksia.
Maaliin tulessa kannattaa heti käydä vaihtamassa kuivia vaatteita päälle ennen ruokailua. Ja olisi hyvä olla pyöräilyn aikana päälle olleille varusteille oma muovipussi, johon kaikki märät vaatteet ja kengät voi pistää. Autossa märät ajovarusteet alkavat lemuamaan kotimatkalla melkoisesti, jos niitä ei saa suljettua omaan pussiinsa.