Järvenjääluistelun turvallisuus

Muutaman vuoden jälkeen Kalevan Kierroksen luistelu siirtyy järven jäälle. Tämä tuo muutamia erityispiirteitä tekojääluisteluun verrattuna. Liikkeelle kannattaa lähteä hieman erilaisella varustuksella ja ajatuksella. Tekojäällä 400 metrin rataa kierrettäessä monella oli päällimmäisenä ajatuksena eri vauhtisissa letkoissa pysyminen. Nyt kun luistelu tapahtuu väliaikalähtönä ja peesauskiellolla luonnonjäällä, muuttuu luistelun luonne jonkin verran. Yksi oleellinen ero tulee olemaan jään pinnan laadun vaihtelu. Jossain paikoissa jää on todella hyväkuntoista, mutta radalta löytyy myös varmasti niitäkin kohtia, joissa on railoja ja murentuvaa jään pintaa. Mikäli ei ole kovin paljoa luistellut järven jäillä, kannattaa hieman etukäteen varustautua.

Turvavarusteet

Kypärä on pakollinen varuste kaikille luistelijoille. Kypäräpakko on tosin ollut käytössä myös tekojääluisteluissa. Tärkeää on muistaa pistää kypärän hihna kiinni. Kypäräksi käy mikä tahansa tarpeeksi jäykkärakenteinen kypärä. Luisteluun on myynnissä omia kypäriäkin, mutta pyöräily-, jääkiekko- tai skeittikypärä käy myös. Jos on kovin kylmä ilma, niin mitä vähemmän ilma-aukkoja kypärässä on, sitä lämpöisempi se on. Jääkiekkokypärä, jossa on ristikko naaman edessä, ehkäisee mahalleen kaaduttaessa leukaan tulevia iskuja.

Tärkein ei-pakollinen suoja on polvisuoja. Mikäli jostain syystä kaatuminen tulee, niin melko usein se tapahtuu eteenpäin ja silloin polvet ovat suurimassa vaarassa koloontua. Rullaluistelun polvisuojat eivät haittaa juuri lainkaan luistelua, mutta takaavat sen, että polvilleen kaaduttaessa vaurioita ei kovin helposti tule. Polvisuojien kanssa melko kovastakin vauhdista eteenpäin kaatumisen jälkeen pääsee jatkaamaan luistelua ilman koloontuneita polvia.

Kyynärpäät saattavat olla myös kovilla, jos kaatuu hallitsemattomasti etenkin sivuille tai taaksepäin. Rullaluistelun kyynärsuojat voi pukea luisteluvaatteiden päälle ja nekään eivät käytännössä hidasta menoa lainkaan. Hieman heikommilla luistelijoilla suojat saattavat jopa hieman nopeuttaa luistelua, koska uskaltaa pitää hieman enemmän vauhtia, kun tietää suojien turvaavan kaatumisen aiheuttamilta loukkaantumisilta.

Rullaluistelussa käytetään kesällä useasti rannesuojia. Niiden käyttö jäällä luistellessa ei ole niin tarpeellista. Jos kaatuminen tapahtuu eteenpäin, niin useasti liike on jäätä pitkin liukuva. Koska talvella on hanskat kädessä, niin useasti ne riittävät ehkäsemään kämmenvaurioita. Rannetuet voi kyllä pistää, mutta niiden antama suoja ei ole yhtä tärkeä kuin polvi- ja kyynärsuojien.

Kalevan Kierroksen luistelussa sauvojen käyttö on kielletty. Vaikka ne olisivat joillekkin luistelijoille hyvät tasapainottavat välineet, niin muiden luistelijoiden turvallisuuden vuoksi luistelussa on sauvat kielletty.

Luistelutekniikka ja taktiikka

Mikäli jään laatu on todella hyvä, niin silloin luonnonjääluistelu ei eroa juurikaan tekojääluistelusta. Tosin peesauskielto aiheuttaa sen, että joka kerta kun oikaisee selkää, niin vauhti hidastuu. Jos jaksaa mennä kahdeksan kierrosta matalassa luisteluasennossa, niin loppuaika on paras mahdollinen. Mutta kun käytännössä kukaan ei taida pystyä näin tekemään, niin kannattaa miettiä missä vaiheessa selkää oikoo. Radan pituus on 4 km ja se on hieman P-kirjaimen muotoinen. Tällöin kannattaa aina myötätuuliosuuksilla hieman avata luisteluasentoa ja yrittää pitää mahdollisimman matala asento vastatuuleen luistellessa.

Jos jään pinta ei ole hyvä, niin silloin luisteluvauhtia on sovitettava sellaiseksi, että pysyy hyvin pystyssä. Kokeneemmat luistelijat pystyvät luistelemaan huonokuntoisellakin jäällä oikeassa luisteluasennossa, mutta hieman vähämmän luistelua harrastaneiden kannattaa jään olessa heikkolaatuisempaa hieman hidastaa vauhtia ja yrittää sovittaa luistelupotkut siten, että pystyy välttämään railot ja huonot kohdat. Pitkäteräinen retkiluistin ei uppoa kovin helposti railoihin, mutta mitä enemmän radalla on pitkittäissuuntaisia railoja, niin sitä varovaisempi ja tarkkaavaisempi kannattaa olla. Luistin menee poikittain railon yli hyvin, joten kannattaa yrittää luistella niin, että pystyy tekemään luistelupotkun railon kohdalla kohtisuoraan railon yli. Rata on sen verran leveä, että hieman pystyy siirtymään sivusuunnassa pahimpien railojen kohdalla. Tällöin pitää kuitenkin muistaa, että ei estä takaa tulevia ohittamasta.

Mikäli radalla on joitain sellaisia kohtia, joissa jään pinta on mennyt huonnompaan kuntoon, niin silloin kannattaa liu’uttaa tasajaloilla seisten kahdella luistimella pahojen paikkojen yli.

Kahdeksan kierroksen luistelussa on ensimmäinen kierros kaikkein tärkein. Alkuun ei kannata luistella aivan täysillä. Tällöin on vaarana, että kierrosajat heikkenevät loppua kohden. Ensimmäisellä kierroksella kannattaa ”lukea” jään pintaa. Mikäli jää on kauttaaltaan hyvässä kunnossa, niin silloin seuraavilla kierroksilla voi päästellä rauhassa. Mutta mikäli ensimmäisellä kierroksella havaitsee heikkoja kohtia, niin jälkimmäisillä kierroksilla pitää muistaa hakea sellaisia luisteluväyliä, joissa pystyy luistelemaan kunnolla. Radan kunto toki saattaa muuttua kisan aikana, joten koko ajan pitää muistaa pitää katse jään pinnassa, että pystyy välttämään huonot kohdat. Ensimmäisen kierroksen jälkeen kannattaa myös vilkaista tulostaululle, kuinka kauan eka lenkki kesti. Jos meni kymmenen minuuttia, niin loppuaika voisi olla 1.20. Mutta jos kierrosaika oli 15 min, niin loppuaika on lähempänä kahta tuntia.

Kärki luistelee 32 km matkan reilussa tunnissa. Hitaimmat viihtyvät radalla huomattavasti pidempään. Rataluisteluun verrattuna kärjellä kuluu noin 15 min enemmän aikaa kuin tekojääluistelussa (johtuen hieman pidemmästä radasta, peesin puutteesta sekä jään heikommasta laadusta). Rauhallisemmin etenevillä ero voi olla selkeästi isompikin.

Muistathan ennen luistelua tarkistaa luistimien kunnon. Teroituspalvelua on jollain paikkakunnilla ja Kuopiossa aivan luistelupaikan vieressä sijaitseva Skatingservicekuopio tarjoaa luistimien teroitusta ja terien muotoilua. Jensiltä saat myös vuokrattua luistimia tarvittaessa.

Ja kaikki mahdolliset ruuvit kannattaa kiristää sekä siteistä että luistimista.

Kovalla pakkasella voi monojen ja luistimien päälle pistää suojia, jotka pitävät jalat lämpöisempinä. Mikäli silmät ovat herkät, kannattaa ottaa lasit mukaan luisteluun. Laskettelulasit suojaavat viimalta ja pahimmalta auringonpaisteelta.